aku

Amazon

Khamis, 3 November 2011

hubungan kapitalis dan kehendak manusia

 kapitalis itu adalah besifat materialisme. di mana kemahuan manusia yang tidak terhad adalah harta yang paling bernilai bagi golongan kapitalis.kehendak masyarakat ialah merupakan hawa nafsu yang menjana kewangan setiap minit para kapitalis,

kemahuan yang berlandaskan nafsu dicampur dengan kebebasan yang dicanag Barat mencetuskan kacau bilau dalam sesebuah negara. akibatnya dapat kita lihat dari kesan inflasi (kenaikan harga secara berterusan) tidak diikuti dengan taraf kebajikan rakyat dan kenaikan taraf hidup terutamanya gaji kalu dilihat dari prinsip ekonomi yang mudah ialah apabila kehendak dan permintaan meninggi golongan peniaga atau lebih tepat golongan kapitalis akan sedaya upaya meningkatkan harga... golongan kapitalis sedikitpun tidak terjejas dari inflasi bahkan mereka mampu menjana kekayaan melalui inflasi dan masalah kewangan..

kita dapat lihat virus kapitalis yang bertapak di US bernanah membusukkan negara mereka.. bukan saja rakyatnya yang ditimpa masalah namun syarikat gergasi turut tumbang bersama dalam krisis ekonominya.. kelebihan pada pihak kapitalis ialah mereka mewujutkan hutang dalam jumlah yang besar dalam US, negara dan rakyatnya dijerut oleh Hutang dari para kapitalis... akibatnya krisis ekonomi meyebabkan bank berdepan masalah apabila peminjam tidak mampu membayar pinjaman, negara juga dibebani Hutang yang amat besar jumlanay iaitu melebihi 30 bilion dolar... nilai hartanah merundum jatuh, sehinga ada yang menjual pada harga $1.00 untuk sebuah rumah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan