aku

Amazon

Khamis, 16 Jun 2011

tandas

 tandas merupakan tempat yang paling penting dalam kehidupan manusia kerana menjadi tempat bagi manusia untuk membersihkan diri. bayangkan kehidupan manusia tanpa tandas sudah tentulah kita umat manusia ini tidak bertamadun tanpa tandas... tapi percayakah anda bahawa tandas juga menjadi kayu ukur sesebuah tamadun dengan tamadun yang lain, dan boleh menjadi pegukur akhalak dan peribadi sebenar seoarang manusia.
   sebelum anda membaca tulisan ini lebih lanjut cuba lihat tandas anda??? apa yang anda lihat itulah keluarga anda.... saya tak kata tuduhan yang dibuat itu benar dan tepat 100%.. tapi cuba fikir secara rasional dan bijak ... apakah seorang manusia yang baik dalam keluarga tidak teringin membersihkan tandas??? anda sebagai salah seorang dalam ahli keluarga apakah sumbangan anda dalam membersihkan tandas ????  jika tiada itulah sikap anda, sikap tidak ambil kisah dan tidak ambil peduli.... dan itulah sikap kebanyakan orang Malaysia
   pegalaman bertukar sekolah megajar aku bertapa pentingnya tandas dan hubung kait tandas dengan keperibadian manusia.apa beza tandas sekolah yang rekod disiplin yang baik dengan rekod disiplin yang teruk tentulah perbezaan yang paling ketara ialah tandasnya... terutamanya tandas lelaki....bayang kan tandas yang lantai tandasnya pun tak sangup anda nak pijak,.... nak lalu sebelah tandas pun tak nak..... ini mengambarkan bertapa tidak bertangunggawabnya kita, bertapa tidak kesah nya kita, bertapa hipokrit dan penting diri dan banyak lagi ayat yang boleh mengambarkan bertapa negatifnya rakyat Malaysia.
  Apa beza tokyo dan Kuala Lumpr.... sekali lagi tandas membuktikan ketamadunan akal dan siasah kita jauh ketingalan ... negara jepun lebih islam dari negara Malaysia yang dikatakan islam?? apa bayangan anda terhadap tandas awam.....?? bertapa jijiknya tandas awam..bertapa kita tidak pandai mengunakan tandas awam sehinga kotor dan jijik, bertapa tidak perfesional dan cekapnya kita sampai ada tandas awam dah serupa neraka tidak diurus takbir dengan sempurna..
  baru sentuh bab tandas dah membuktikan bertapa kita ni tidak perfesional... belum bab lain lagi... tapi ada jugak yang tandas bersih tapi peragai jahat..... contoh orang kaya yang jahat... tapi cuba bayangkan tanpa orang gaji yang bersihkan mampukah dia menjaga tandasnya???? dan bukankah kebersihan itu sebahagian dari iman????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan